søndag 12. juli 2015

Første natta....

hjemme var ok. Litt kaldt, men det gikk. Du verden hvor kaldt det var i huset vårt da vi kom hjem. Rossen måtte skru på ovner, både her og der.
Det så ikke ut i haven, plena så ut som et villniss, der må noe gjøres fort.  Syrinen blomstret så fint og det gjorde fagerbusken og, men duft skjærsminen, hadde bare knopper, og det hadde mange av rosene også.
Det var 17 grader, da jeg sto op, jeg som er vant til at det er nesten tredve grader på morraskvisten, men man venner vel seg til det og.
Flyturen var ikke så mye forsinket, så det gikk greit. Vi kjørte innom Vika på vei hjem, og der var det grillings, godt og koselig. Alle fem barnebarna var der, han lille var littsjenert til å begynne med, gjømte seg bak mammaen, men etter et minutt kom han stormene og villig ga ut klemmer og kos. Han er så fin, ja det er de alle sammen da. Anker skulle sitte ved siden av mormor når vi spiste, og han kom og viste meg den nye politi bila og motorsykkelen han hadde fått seg dagen før.
Sitter nå her mutters alene og venter på Bonanza. Ser tre stappfulle kofferter som må pakkes ut, sorteres og klær henges på plass. Det e kjedelig arbeid det.  Tenker og på alle de fire ukene, hvor fint vi hadde det og hvor godt og varmt det var.  Må si at jeg var ganske god i hender og knær, men kjenner det godt nå. Hoster også, det liker jeg ikke.
Minner om de fire uker passere gjennom hodet. Må nesten le når jeg tenker på når vi var hos frisørdama for å klippes. Fikk nappet og farvet øyenbryn og jeg. Og det var vondt. Var ikke noe kjære mor der i gården nei. Hun tok flere hår og reiv dem ut, store tårer rant fra øynene og Rossen lurte på hvorfor jeg gjorde sånt når det var så vondt. Men fine ble de, har aldri hatt så smale fine øyenbryn før.
Kjøleskapet var skål tomt da vi kom hjem, vi dro på butikken for å handle, Rossen fikk nesten sjokk da han betalte for det ble dyrt, og ikke var det så mye mat heller. Vi kunne ha levd flere uker på den summen i Spania.  Glemte å kjøpe både salat og gulerøtter, men heldigvis, det går an å handle i dag og. Nei nå må jeg sette over kaffen, og så er det bonanza. Gledes

1 kommentar:

Augusta sa...

Fint å lese at du har kome deg trygt heim frå utlandet. Du skriv så moro og rett fram, ei glede å lese. Så fint å bli møtt med blomstring (og klipping av plenen tar nok mannen seg av). Du skal sjå at snart kjem goværet til Trondheim. I alle fall kan du vise deg fram på byen, brun og fin.