mandag 1. desember 2008

Advent



Syns denne engelen var så søt og at den symboliserer den tiden vi har gått inn i. Jeg liker advent veldig godt jeg, liker det stresset den gir meg, liker å sette lys i vinduene, pynte utsiden av huset, henge opp lys i trær osv. Også selvfølgeig å henge opp nye gardiner. Det er så koselig her på kjøkkenet nå, jeg sitter borte i spisekroken, har bare adventstakene på og lys over pc`èn. ( jeg har tre vinduer her, og jeg sitter i hjørnet av to, så jeg har lys). Nye gardiner har jeg sydd og hengt opp, rødrutete, litt tykk bomull med hvite kapper. Nydelig. (fnis, fnis)

Har nettopp snakket med Prinessa, og hun var så lykkelig over at hjelperne hadde vært der i natt og hengt opp masse pakker. Hjelperne vet jeg ikke hvem er egentlig, men det kan godt være nissens hjelpere eller noe annen. Hun var overlykkelig, og hun hadde fått en matboks som det sto noe engelsk på. Hun lurte veldig på om jeg hadde fått meg en kalender, men jeg måtte bare tilstå at det hadde jeg ikke. Kanskje du ikke har vært snill nok sa hun tenksomt, men jo foresten, du er jo veldig snill, så DE har nok bare hatt det så travelt at DE (hjelperne) ikke har rukket å komme til deg ennå. Trøst er en god ting. Jeg må vel ut i morgen og kjøpe meg en kalender da, slik at hun ser at DE har vært her og.
Kalender ja, tenker på de kalendrene barna i dag har, og de vi hadde da jeg var barn.
Vi søskene måtte dele på en kalender , ikke var det sjokolade i den heller, (det var skadelig for tennene) men bitte små plast ting. Vi er tre søsken, jeg er yngst, så selvfølgelig skulle lillesøster få åpne første like, det var de to andre så enige om. Jeg skjønte ikke jeg , hvorfor det aldri ble min tur til å åpne på julafen, for det var den største luka og den største plastingen. Det tok meg flere år tror jeg før jeg forsto "snillheten" til mine søsken, de åpnet jo julaften annet hvert år de, men jeg fikk bestandig 22 desember. Dette er et av mine barndoms minner som jeg aldri glemmer, ikke for det at jeg bærer nag til de to andre, men jeg har minnet dem på at det er stygt å lure de som er mindre og godtroende

1 kommentar:

Fivrel sa...

Så fin ein engel du hadde funne! Eg ser for meg kor koseleg du har det, i kjøkenet i det vesle raude huset ditt. Stjerner og nye gardiner, kanskje luktar det nytrakta kaffi og fin musikk spelar i bakgrunnen. Adventstida er veldig fin, i allefall heime, og her eg er no. I Oslo er det så mykje styr og mas og inga jolestemning, for der er det sjeldan kaldare enn 3 minus og sjeldan snø. Her, derimot, ligg tunet med dei små raude og kvite husa mellom høge, snøkledde tre, og heile verda er kvit og mjuk. På taka ligg tykke dyner av snø, og det lavar stilt og forsiktig ned også i dag. I eine kjøkenglaset heng ei einsleg stjerne og lyser opp den mørke morgonen. Ha ei fin adventstid, Lilledora! Og takk for dei fine orda på bloggen min; eg er veldig glad for å ha deg som både bloggven og verkeleg ven au :-) Klem frå fivrelet og den vesle snille hunden som er heime åleine i huset