søndag 2. mai 2010

Våren 2010



Det falt et lite snøfnugg
på klokker Hansens hatt.
Det falt et lite snøfnugg
på halen av en katt.

De to små snøfnugg ropte
Kom hit, kom hit, kom hit!
Og så kom tusen snøfnugg,
og så ble verden hvit.

Og så var klokker Hansen
blitt borte med sin hatt.
Tilbake sto en snømann
og ropte på sin katt.
(Inger Hageryp)

Jaha, sånn så min verden ut da jeg sto opp i morges, eller i formiddag dag, for å være helt korrekt. Så langt mitt øye kunne se, og det er ganske langt, for jeg er nemelig overlangtsyn, var det bare hvitt. Hvitt opp og i hvitt i mente.
Små hvite snøkrystaller som hadde falt ned fra himmelen og lagt seg som et teppe overalt. Herre min, hva har vi gjort. Straffedommen blir kastet over oss, og det er ikke min feil, jeg prøver så godt jeg kan jeg, å være snill og grei, men det er ikke så enkelt bestandig.

Ikke ble jeg det spor missunnelig heller da Loverboy ringte og fortalte at han satt ute ved bassenget langt inne i Ghana og ventet på kaffen. Kl. var bare 8 der (de ligger 2 timer etter oss) og det var behagelig varmt. Kos deg sa jeg, for her snør det, så jeg mens jeg gjorde stemmen så lys og lett som mulig, mens jeg f.....all den hersens hvite som falt ned fra himmelen.
Han fortalte så videre at de skulle reise tilbake til Kumasi (en annen by i Ghana) på ettermiddagen, men de skulle bade og sole seg litt først.
Jeg bare kjente hvordan tungsinnet snek snek seg innover meg. Ikke bare satt han der ved en basseng kant og drakk kaffe, men jammen skulle han både sole seg og bade også, å da ble han brun. Dette ble jammen mere enn jeg kunne tåle.
Jeg har ikke tid til å snakke med deg, vi snakkes sa jeg og la på røret. Gråten sto i halsen, jeg regnet fort ut hvor lenge han skulle være borte og jeg bestemte meg der og da, Jammen skulle jeg dra på soarium. Ikke være bleikfis, når han kom hjem brun og fin. Vi skal jo i selskap sist på mai, og det passet bra at jeg ble litt brun til da, og da fikk jeg jo underlag til Spania turen og.
Sjekket og kontoen, for å se om jeg hadde til soltimer, hadde jo vært litt bittert og måtte ringe og be han overføre litt, fordi jeg ikke tålte at han ble brunere enn jeg. Hadde rikelig jeg, blir nok både ny olabukse og soltimer på meg. JIPPI

Nb. Bare en liten advarsel, sjekk bestandig trebenker før du setter deg ned med ny buksa på. Jeg hadde nemelig kjøpt meg ny Olabukse, satt meg på en benk, uten og sjekk, og på den benken var det nemelig en spiker som sto litt opp. Hvem satt seg på den spikeren og fikk ødelagt buksa si? Trenger vel ikke å si mere. Jeg har flere bukser, men denne var jo litt kul og den var ny.
Men, men det er jo artig med en ny bukse og, og butikkene de skal jo leve de og. Så i morgen etter legebesøket og før behandlingen, blir det både sol og ny bukse på meg. Livet er vel haerlig dere.
Tuddelo

3 kommentarer:

Ingalill. sa...

VETO,
Jeg nekter deg å ta solarium!
(og regner med du lyder fornuft)

Kello sa...

Må kanskje skifte om dekk på bilen igjen til onsdag :(((
Ta deg litt sol du...føler seg så mye likere da..:))

Kello sa...

Koselig dikt forresten...