lørdag 26. april 2008

25 og 26 april...




...ble noen aldeles nydelige dager.

Skjønner godt jeg ja at Bjørnson skrev:


Jeg velger meg april!
I den det gamle faller,
i den det ny får feste
det volder litt rabalder,
-dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier
fordi den krefter velter
-i den blir somren til!

Ja, også har jeg jo bursdag på 1 april, tror nok at mamma lå og
deklamerte dette diktet, mens jeg presset meg ut.


Fredag var så god og varm, og vi fikk ettermiddagsbesøk.
Nye regndresser lå og ventet på de to små, og selvfølgelig
måtte de prøves. De tok dem på og der satt de.






Lørdag var og aldeles nydelig og varm. Hagen og gata runt huset
skulle rakes og pyntes. Vi måtte hyre arbeidsfolk
Men heldigsvis, så trenger ikke vi hyre inn Svensker eller Polakker,
for vi hyrer bare Prinessa vi, og ikke er a så dyr heller, billig i kosten er a og.





Lørdag er jo den store bakedagen i følge noen (les Ugla), og je
vil jo aldri være dårligere enn andre, så da vi hadde hyret inn
arb.folk så kunne vi jo likegodt bake, arbeidsfolket og jeg.

Og vi bakte og vi bakte, mens vi sang finnepåsanger og lo, og
akkurat da vi hadde tatt ut det siste brettet ut av stekeovnet
kom det andre arb.folk, og da skal jeg si at bakverket fikk bein å gå på.
Prinessa ble jo helt fortvilt hun, hun skulle jo ha med det i matbokse
på mandag og hun skylte på Gubben, men ble blid igjen da hun fikk lønn
for arb.




3 kommentarer:

Hera sa...

Hei-hei
så gode de bollene så ut, sånne må du sende til meg og ^^
Deilig med sol? her ble akkurat godværet over! -.-' typisk!

-Hera

Fivrel sa...

Det gjer ingenting at ein har mange arbeidsoppgåver og mykje å gjere - når ein har slike gode arbeidsfolk å ty til! Ikkje rart er det at dei arbeider godt heller, når løna for strevet er gode, varme, nybaka bollar :-)

Hilsen fra landet sa...

Her har vi bakedag rett som det er- bamser og dokker har bursdag osv. Jeg har en følelse av at de feirer endel oftere enn en gang i året så yndlingsbamsen (som hun har fått av ugla) må nok snart nærme seg de 50 tror jeg! ;-)
Ha en fin dag!