onsdag 25. november 2009

Høstbesøk

Jeg har vært på mitt årlige høstbesøk sørpå. Mormors eget lille/store Sussegull fylte år, og selfen måtte mormor reise dit da. Denne gange, som alltid på denne årstiden, ble det fly. Det gikk greit det, tar jo ikke så lange stunden, HVIS man blir kjørt til flyplassen i nogenlunde rett tid, ikke noen timer før, for sjaføren har viktigere ting å gjøre, og flyet er i rute. Denne gangen ble det noe sportsendinger som begynte nesten/akkurat når flyet gikk, så det var vel ikke farlig om å komme på flyplassen i litt god tid? Jeg kunne vel ta meg en kopp kaffe og noe å bite i og se på alle menneskene som stresset fram og tilbake, og tenke på at jeg hadde det flott som kunne sitte slik å kose meg. Slike utalerser kom min bedre halvdel med, mens han hurtig kjørte innover til Værnes, lempet meg av, stakk til meg en hundrings med ordene: kjøp deg noe godt, hils de andre, god tur, ring når du er fram og kjørte hjem.
Der sto jeg da, men jeg har da vært ute i en vinter natt før jeg, så alt gikk greit, men JEG hater å sitte på flyplasser og vente og vente, men plutselig var tiden der, men intet fly, da ble det opplyst at flyet var desverre forsinket. Det gikk da det og. Endelig ble alt ok, og resten av reisen gikk greit. Ble hentet på stasjonen av vertsfolket og alt var bare fest og moro.
Sussegullet fylte 11 år dagen etter og han hadde bedt med seg tre kamerater på bowling og hamburgere. Pappaen i huset var og med, så guttene dro dit, men vi tre jentene koste oss hjemme. Hadde selvfølgelig glemt av fotoapperatet hjemme, så det ble ikke noe nytt fødselsdagsbilde, men jeg fann et annet nydelig bilde av bursdagsbarnet,


Mormors eget Sussegull er her fem år og er det nydeligste i verden. Han er fremdeles den samme gode/lure/sjarmerende/høflige/omtenksomme gutten, og mormor er veldig gla i ham.
Høflig ja, kjenner ingen jeg som er så høflig som han, han takker bestandig for alt, er flink med komplimanger og er raus på kjærtegn.

Dagene sørpå gikk veldig fort, plutselig ble det hjemreise, og her sitter jeg nå. Forkjølet og med en vond hånd. Gubben reiste nettopp til TYskland, og blir borte en stund. Jeg må dra til biblioteket for å låne noen nye lydbøker for jeg skal nemelig stryke og da passer det sååååå godt med å høre på ne koselig. Har nettopp hørt, TRygve Gullbrandsens Bakom synger skogene, Det blåser fra Døvingefjell og ingen vei går utenom. Nydelig, leste dem da jeg var ung, så det var koselig å høre dem på nytt. Har og lest Hekta av Marit Dahl, mest av nyskjerrighet for å høre om Galåsen var så gal som jeg hadde hørt og trodde han var. Boka var lettlest, men flere komentarer orker jeg ikke å taste.

Det er snart advent, jeg skal som før nevnt stryke, og henge opp rene gardiner på kjøkken og stue. Julegardiner, nye røde på stua. Jeg skal og begynne å ordne på rommene til julegjestene, det må vaskes og skiftes julesengetøy på sengene. Nissesengetøy. Jeg gleder meg, jeg liker advent, liker å gjøre i stand og pynte vinduer, liker å ha masse julelys rundt meg.
Ha en fin advent.

1 kommentar:

Ingalill. sa...

Når du sier det ble det faktisk ikke tatt et eneste bildet - det er jo nesten krise og den eneste udokumenterte bursdagen.