tirsdag 29. juni 2010

Denne dagen.....

...et liv, pleide farbror Melker å si.
Jeg må bare igjen si at vi har det toppers, bader og koser oss og har det på G.
På lørdag var vi på marked i Calpe, og i dag var vi på Mercadillo (vet ikke om det skrives slik) i Altea. Jeg simpelthane elsker å gå på marked. Alt det bråket, som er pruting og mennesker, det er bare herlig. Gemalen gir utrykk for at han IKKE syns det er like festlig, men han blir nå gladelig med. Når jeg konfronterer han med det, så sier han bare at han må jo være med å passe på meg, bære posene mine og passe på at ingen tar ifra meg pengene mine. Særlig sier nå jeg bare.
I Calpe på lørdag var det ei dame som snakket til meg, hun var engelsk og spurte om jeg og var engelsk. Noe jeg svarete selfølgelig benektende på. Hun ser på Gemalen, ser så på sin og sier at hennes mann er så egen, ikke får hun lov til å se på noe, han sier bare hurry up, sa hun og hyttet til mannen sin, er din likedan spurte hun. Jeg bare lo og sa at hun måtte bare kjøpe det hun hadde lyst på, og gi f... i gubben sin. Alt dette sa jeg på engelsk, stotret ikke engagn, var bra stolt over meg selv, og Gemalen så at jeg var svært så viktig der jeg jabbet i vei.
Men i dag, var ikke Gemalen så grei å ha med å gjøre, han gikk bare og snakket nedsettende om alle veskene og sko og gud vet hva. Jeg ble streng, stoppet og spurte hva var vitsen med å gå på marked hvis man ikke så, luktet og handlet? Han svarte da at man kunne godt se og lukte, men man trengte ikke å handle. Da bare så jeg på han. Liker du ikke å gå på marked, sa jeg, jeg går jo her med deg sa han, men har jeg vært alene, så har jeg skydd det som pesten. SSSSSSSSSSSSSÆRLIG, sa jeg med store bokstaver, hvem er det som går på marked i Ghana og attpåtil tar bilder.

Da ble min kjære Gemal stum. Man tuller ikke med ei trønderpi sa jeg strengt.
Jeg skal legge inn bilde av mine innkjøp senere, må bare organisere innkjøpene litt. Har kjøpt meg noen fine vesker, noe som jeg virkelig trengte, både arb.vesker og såndre andre. Man må jo passe på at vesker og sko matcher ikke sant?
Etter markedet dro vi ned på stranda, det var 31 grader, og ikke et vindpust, godt og varmt. Jeg hoppet uti med en gang, Gemalen ville vente litt. Vannet var nyyyydelig. Vi hadde med oss drikke og frukt, også bøker selvfølgelig. Jeg hadde med mp3 spilleren med Fyrvokteren og Gemalen hadde med ei engelsk bok. Vi leser masse her, jeg har helt fått dilla på lydbøker for da kan jeg strikke samtidlig, men han andre liker best papir. Nå er det forball-kamp, Spania mot Portugal og stillingen er null, null. Det sendes opp raketter her fra havna, og jeg lurer på hvilket liv det blir hvis Spania vinner.
Nei nå må jeg gå i badet og vaske bort litt sjøvann, håret er blitt helt snålt. Det lever sitt eget liv det nå. Ha en fabelaktiv aften. Vi tastes.

4 kommentarer:

Kello sa...

Veldig viktig at sko og veske matcher ja Lilledora.....
Sittet og lunchet på kafe to tårn i dag (domkirken) Turist i egen by. Ble ingen bading ......kos dokker...ukene går fort...

Ingalill. sa...

Så inspirerende innlegg du skriver for tiden :-)
- men jeg tror nå gubbisgemalen liker seg best på marked når han får shoppe selv - og bare selv.

Vi har også badet idag, dvs alle bortsett fra meg.

Ugla sa...

Lilledora, til lukke med dagen her forleden! 41 år. Bra alder det. Du held deg ungdommeleg!
Artig å lese om dine markanadsopplevingar.
Eg sat og å nynna på songen du skreiv Dagen før Dagen din. Og minner kom fram. Tala med Brore dagen før desse dagane. Han hadde vore der du veit og sett etter at alt var i orden.
Skjønar ikkje korleis du får alt med deg heim. Du legg att noko du ikkje treng heime kanskje. Kos dokker vidare - og lat oss få del i opplevingane.

Fivrel sa...

Den sat, tenkjer eg, det er jo genialt når ein har biletbevis og alt! :-) Ein tullar ikkje med ei trønderpi, nei. Men setesdalspian kan ein visst tulle så mykje ein vil med - i allefall vart eg rundlurt av ei viss Ugle og ein eggehistorie du allereie har høyrt. Kva skal ein tru i desse moderne tider.

:-)

Eg er veldig interessert i å høyre kva badetemperaturen er der nede, når det er 31 i lufta? Eg bada to gonger på ferieturen vår sist veke, i ferskvatn, og det var fyrst og fremst forfriskande! Var ikkje så lenge uti. Men eg måtte ta ansvar, for me har ei lita pi som er veldig glad i vatn, men ikkje har turt å symje enno. Men i løpet av 4 feriedagar lærte ho at det ikkje var skummelt, berre herleg, og eg og ho plaska i vatnet og sumde og prusta gjennom nasen og kosa oss voldsomt.

Og til slutt lurer eg på korleis det faktisk vart då Spania vann? (eeh, for dei gjorde vel det?)